Friday 3 February 2017

Car Boot Sale

Mesti pernah dengar Car Boot Sale kan? Kalau direct translate ke Bahasa Malaysia, jadinya Jualan Bonet Kereta. Tapi takde lah jual sepenuhnya dalam bonet kereta tu kan. Setting kain gebor sikit-sikit. Susun barang bagi cantik molek orang nak tengok. Ok, dah boleh lah start jual. Macam tu lah lebih kurangnya.



Trend jualan ni dah lama dipraktikkan di negara barat. Tapi sejak dua menjak ni, trend ni tumbuh bagai cendawan di Malaysia. Pada akak bagus Car Boot Sale ni sebab kita banyak menjual kembali barang-barang yang kita dah tak perlukan. Murah pulak tu sebab barang-barang terpakai. Apa yang kita tak perlukan lagi mungkin diperlukan oleh orang lain. Pembeli pun boleh jimat duit dari beli barang baru pada harga yang mahal.

Setakat ni akak dah pergi beberapa Car Boot Sale di sekitar Nilai dan Seremban. Memang menarik dan ada sahaja barang yang dapat kita beli. Contohnya, akak pernah beli shawl cotton RM2 yang masih cantik kondisinya. Pernah juga beli beberapa pasang baju kanak-kanak pada harga RM2 atau RM3 sepasang, alat mainan RM1 dan juga skooter mainan anak-anak yang masih elok kukuh besinya dengan hanya RM50 untuk 2 skooter.

Akak juga berjaya menghasut adik akak untuk berminat dengan Car Boot Sale yang akhirnya dia pun dah terjebak membeli tea set yang dia idam lama dah, tapi tak mampu beli dulu sebab mahal sangat. Ya, di Car Boot Sale mungkin anda akan jumpa barang-barang yang sangat berkualiti dengan harga yang sangat murah.

Husband akak seorang pengumpul tin-tin yang cantik atau limited edition, juga cawan-cawan promosi. Dia cukup suka pergi window shopping di Car Boot Sale untuk cari barang-barang tersebut. Anak-anak pun pandai minta nak pergi ke Car Boot Sale sebab mereka boleh pilih mainan berharga RM1.

Jadi, marilah kita ke Car Boot Sale. Di kawasan akak, malam ni dan esok ada di Taman Enstek, Ahad pula di Bukit Mahkota. Jom..


No comments:

Post a Comment