Wednesday 1 February 2017

Minat, Hobi, Kerjaya

Setiap orang mesti ada sesuatu yang diminati atau hobi. Tapi tak semua yang dapat menjadikan hal yang diminati atau hobi itu sebagai satu kerjaya. Sama juga seperti akak. Teringin juga nak tukar hobi atau minat kepada kerjaya. Tapi, itu semua perlukan kekuatan dan keberanian pada yang dah lama berada dalam situasi yang selesa.

Akak pernah terbaca satu petikan kata-kata motivasi yang akak pun tak ingat dari mana. Kata-kata ni yang selalu akak teringat bila akak rasa takut, rasa bersalah atau rasa rendah diri. Lebih kurang macam ni..

"you just have to take the first step to change"

Walaupun takut, kita kena juga berani untuk mencapai apa yang kita inginkan. Macam slogan Nike.. "Just Do It". Terus buat je untuk perubahan. Sebab, kadang kala kita punya rancang punya rancang, tapi rupanya 10 tahun, 20 tahun sudah pun berlalu. Sayang kan?

Dan disebabkan tu jugaklah akak bercadang untuk menamatkan kerjaya akak yang sekarang ni menjelang penghujung tahun 2017. Kiranya ini tahun last untuk akak jadi working mom lah.



Actually dah beberapa tahun husband request cuma akak saja yang masih tak mampu lepaskan apa yang akak ada. Ye lah, mak ayah kita susah payah sekolah kan kita hingga ke menara gading supaya kerja elok-elok, last-last nak duduk kat dapur je pulak kan. Lagi pulak dah terbiasa punya duit gaji sendiri. Apa yang teringin, beli je tanpa mengharapkan orang lain. Dan jugak fikir untuk bantu keluarga mana-mana yang terkurang.

Tapi sejak husband tukar kerja dan Alhamdulillah di tempat kerja baru, rezeki agak murah. Akhirnya, selepas bersalin tahun lepas, akak nekad untuk berhenti kerja dan tumpukan pada keluarga. Akak tak sanggup nak biarkan anak-anak kurang jagaan ketika membesar. Akak dan husband kalau boleh nak bagi mereka membesar macam kita membesar dulu-dulu. Ada ibu di rumah, makan masakan di rumah, aktiviti sekolah parents dapat hadir, etc.

Walau dah jadi full time house wife, ibu-ibu masih boleh menjana pendapatan. Cara yang paling senang adalah meniaga sama ada online atau offline. Masa ni lah kita boleh terapkan apa yang kita minat atau hobi kepada sesuatu yang boleh menjana pendapatan. Contohnya, menjahit, memasak, melukis, kraf, servis, dan sebagainya.

Akak pun dah kena start planning untuk buat apa bila dah jadi full time house wife nanti. Disebabkan akak minat meniaga, menjahit, kraf dan menanam pokok, mungkin juga boleh cuba untuk meniaga ready made hasil jahitan dan menjual anak benih. Wish me luck dan semoga apa yang diimpikan jadi kenyataan.


No comments:

Post a Comment