Tuesday 31 January 2017

Pertama Kali Anak Kecil Bersekolah



Anak sulung akak akhirnya dah mula bersekolah pra. Masa hari pertama persekolahan, husband akak sahaja yang menguruskan persekolahan tu manakala akak menguruskan yang lagi 2 orang anak ke rumah pengasuh mereka.

Sebab anak first, sindrom mak-mak mula lah datang. Hati tak tenang sahaja bila teringat si kakak dah mula bersekolah. Boleh ke dia bergaul dengan pelajar lain, mengikut arahan cikgu-cikgu dan yang paling penting, boleh ke dia bagitahu cikgu-cikgu jika nak sesuatu. Ni penting, takut-takut pulak terkucil dalam seluar pulak kan sebab tak tahu nak bertanya.

Tapi Alhamdulillah rupanya si kakak sangat bagus. Tak menangis dan tak segan dengan cikgu-cikgu. Lega hati... Memang sebelum ni ada jugak hantar dia ke sekolah sepupu dia ketika akak berpantang di kampung dulu. Mungkin dia dah terbiasa dengan persekitaran baru tu.

Sekarang dah sebulan lebih si kakak bersekolah. Mula-mula dulu setiap selepas sekolah je mesti nampak letih sangat sampaikan tertidur di dalam kereta. Padahal jarak rumah dengan sekolah dekat je. Tapi sekarang, si kakak dah nampak riang. Nama kawan-kawan pun semua dia ingat. Dah mula seronok agaknya.

Tahun depan, anak ke-2 pulak masuk sekolah. Yang ini sangatlah manja. Tak pernah tinggal jauh dengan akak. Macamanalah agaknya nanti..

No comments:

Post a Comment